Jeugdboekenfeest: de making of

En of ik het zag zitten om flyer en affiche voor het Jeugdboekenfeest te ontwerpen! Ondergetekende boekenfanaat wreef in haar handjes, woop woop! Mijn eerste schetsen hadden boeken hier, boeken daar, boeken overal, jà toch?


Feedback één was duidelijk: leuke figuren, maar minder boeken graag. Het jeugdboekenfeest gaat om meer dan lezen alleen en om kinderen die geen boekenwurmen zijn niet af te schrikken, moesten de tekeningen aangepast worden. Mocht erbij: een crèmekar, een fotoshoot, iets rond muziek maken, misschien een prieeltje, een medaille die naar de KJV-prijsuitreiking verwijst. Bon, terug naar de tekentafel!


Mijn hernieuwde ontwerp viel goed in de smaak, alleen… de ballonnen moesten uit de affiche aangezien ze erg milieuonvriendelijk zijn.
Euhm, zover had ik gewoon zelf nog nooit gedacht. Eerlijk? Mijn eerste reactie was om online op te zoeken of er echt geen milieuvriendelijke ballonnen bestonden. Ik wist niet goed hoe ik de ballonnen moest vervangen en ik wou vooral de compositie niet drastisch veranderen. Maar, klant is koning en ik ging opnieuw aan het schetsen met deze twee aangepaste figuren als gevolg:

Het zijn uiteindelijk mijn 2 favoriete figuren uit het ontwerp geworden. Door om die ballonnen heen te moeten denken, zijn de figuren uiteindelijk sterker geworden.
Bon: over naar kleurkeuzestress. Ik wou het palet bewust beperkt houden om geen kleurboek te krijgen. 4 kleuren maximum had ik mij voorgenomen, maar ja, wélke?


Een post op facebook bevestigde mijn vermoeden: de middelste werkte het best.

Laatste wat me nog restte was om vlagjes toe te voegen op de achtergrond. De vlagjes waren een feestelijke must volgens de opdrachtgevers, die de vlagjes op één van mijn eerdere afficheontwerpen (voor de Gullegemse Noenefeesten) hadden gezien en eigenlijk sowieso dit ontwerp als voorbeeld zagen voor wat ze wilden met het ontwerp van het Jeugdboekenfeest.

Ik wou absoluut geen kopie van die voorgaande affiche, dus vlagjes kwamen erbij, maar iets anders aangepakt. Et voilà: voor- en achterkant van de flyer voor het Jeugdboekenfeest.

Wat denken jullie: vinden jullie een dergelijke blik achter de schermen interessant? Meer van dat? Als jullie extra vragen hebben, laat maar horen!

Norah

Nog een geboortekaartje om het (werk)jaar 2018 mee af te sluiten: deze keer voor Norah!
Toen ik de eerste keer met Pascal en Saartje samen zat voor dit kaartje kwamen we niet veel verder dan een ‘eenvoudig schattig diertje’. Ze wilden ook iets dat verwees naar de betekenis van Norahs naam: ‘licht’. Na enkele schetsjes viel hun keuze op deze poes en het zonnetje dat ik voorstelde werd ook goedgekeurd. Oorspronkelijk had ik de zon getekend als een ballon die de poes vasthield. Even later kwam nog de vraag of er een vlieger in het kaartje kon: het kapstoksymbooltje van grote broer Arthur in de kleuterklas is namelijk een vlieger. Zo werd het dus een zon op een vlieger en tekende ik de kat net een tikkeltje dynamischer.

Voor de kleuren kreeg ik ter inspiratie 3 staaltjes stof waarmee Saartje de doopsuikerzakjes zou maken. Die op de foto vond ik het leukste van kleurenpalet (appelblauwzeegroen, é…). Ik ging nét iets meer pastellerig, maar met een vrolijke gele toets.

Welkom, Norah!

Vakliteratuur: ‘Big Magic’

“Misschien is dit boek wel iets voor jou, het gaat over creatief leven”. Oké, daarmee prikkel je alvast mijn nieuwsgierigheid! Ik had nog wat lectuur nodig voor mijn treintochtjes naar mijn vaste job en leende na een tip van een vriendin ‘Big Magic’ van Elizabeth Gilbert uit in de bib.
Gilbert, is dat niet die van… ? Ja, Elizabeth Gilbert ken je misschien van ‘Eten, Bidden, Beminnen’ (‘Eat, Pray, Love’ gelijk dat we zeggen). ‘Big Magic’ kwam een negental jaar na haar bestseller uit en – jawel – ze komt er af en toe op terug in dit zelfhulpboek voor creatievelingen, maar je moet geen schrijver zijn om uit dit boek enkele post-it-quotes te destilleren om aan je bureau uit te hangen.

Eerlijk? De eerste hoofdstukken doorploeterde ik wat fronsend. De big magic waarvan sprake is in de titel bleek een soort filosofie te zijn dat ideeën in de lucht hangen en tot jou komen ‘als je het toelaat’. Doe je er niets mee, dan zoekt het idee een andere creatieveling om te inspireren. De omschrijving van dit proces was naar mijn smaak nét iets te zweverig. Ik kon bij wijze van spreken de wierookstokjes al ruiken. Enfin, ik was op mijn hoede.

Verderop haalt Gilbert gelukkig wél aan dat creatief zijn ook hard werken vraagt. Tiens. De toon van ‘Big Magic’ verandert dan ook geleidelijk aan naar een bijzonder nuchter boek dat enkele clichés van het creatieve leven omver wil werpen. Now we’re talking… Ze trekt onder andere serieus van leer tegen het denkbeeld van de lijdende kunstenaar. Als je je niet ongelukkig voelt bij het creëren, kan het niet deugen, die gedachte is volgens haar regelrechte quatsch. Kijk, dààrbij krijg ik zin om met pomponnekes een cheerleaderdansje te maken.

Op de achterflap van ‘Big Magic’ valt het woord mindfulness. In de zin dat Elizabeth Gilbert heel veel relativeert, kan ik me bij die typering van het boek vinden. Ga ik met alle stellingen akkoord? Nee, maar hier en daar vond ik wel enkele geruststellende gedachten: je kunst hoeft niet origineel te zijn én het hoeft ook niet belangrijk te zijn (in de zin van de wereld willen redden). Een fantastisch werk kan door toevalligheden genegeerd worden, dit wil niet automatisch zeggen dat het werk zelf niet deugt. Je moet in de eerste plaats creatief zijn omdat je het leuk vindt. Als je het alleen maar doet om er je brood mee te verdienen, geraak je er niet. Laat je nooit wijsmaken dat je andermans zegen nodig hebt om zelf creatief te mogen zijn. Streef perfectie niet na, want die is toch onbereikbaar. En zo kan ik nog even doorgaan.

Een kleine zijopmerking: als je de Nederlandse vertaling leest, dan zal je misschien even vraagtekens zetten bij het woord dat ze tegenover de kunstenaar als martelaar zet: de ritselaar. Het originele Engelse woord is hustler. Gilbert stelt dat kunstenaars in plaats van martelaars eigenlijk beter zwendelaars (kleine vertaalsuggestie) zijn, mensen die hun eigen blik op de wereld hebben en niet bang zijn om te spelen met regels. Nieuwsgierigheid is een gezondere attitude dan allesverterende passie volgens haar.

‘Big Magic’ zal zeker niet een kolfje naar ieders hand zijn, maar je kan er wél lessen uit trekken over hoe je eigenlijk zélf tegenover het creatieve leven staat. Want uiteindelijk mag je als creatief wezen vooral niet bang zijn om je eigen mening te vormen… en post-itjes met nuttige quotes aan je bureau te hangen.

MATS B: party paper

En dan was het zover: de laatste en 5de markt die ik mocht verkennen via de online cursus MATS B: party paper (meer uitleg over MATS vind je in deze blogpost). Een sectie waar ik zelf wel al eens in winkels bij blijf hangen: cadeaupapier, gift tags, slingers, servetten, enfin, àlles dat een feestje of een pakje kan opleuken. Essentie? Het moet leuk en feestelijk zijn (duh).

Voor onze ‘mini’-oefening, waarin je jezelf wat speeltijd met het onderwerp gunt, moesten we Oekraïense of Beierse motieven schetsen. Versieringen uit deze hoek van de wereld neigen duidelijk richting fauna (vooral pauwen en hanen) en flora op een gestileerde manier. Symmetrie valt ook hard op.
Ik had vlak voor de opdracht 3 kleurpotloden gekocht om eens een nieuw merk te testen en besloot om me bij het schetsen aan deze 3 kleuren te houden (ik lees even af): zalmroze, malachietgroen en staalgrijs, 3 kleuren die verbazend goed samengingen. Ideaal, aangezien ik niet de typische kleurschema’s van de Oost-Europese motieven wou kopiëren.

Voor de ‘echte’ schoolopdracht moest je een papieren bord en een servet ontwerpen voor een feestje. Wie heel wild wou gaan mocht ook nog een papieren beker bij maken, maar alles moest dus feestelijk geïnspireerd zijn door de tekeningen die je eerder gemaakt had.
Toegegeven, het onderwerp lag niet meteen binnen mijn comfortzone. Plus, ik was ook wel bang dat ik gewoonweg traditionele motieven zou kopiëren zonder iets ‘eigens’ eraan toe te voegen. Toen ik wat vast zat, besloot ik een review te bekijken (de bespreking van vorige resultaten van studenten zit ook inbegrepen in de online cursus). Daarin kwam ter sprake dat menselijke figuren in een ontwerp steken (ik speelde met dit idee) gevaarlijk kon zijn in de party paper markt: je houdt je ontwerp namelijk best zo ‘neutraal’ mogelijk. Met menselijke figuren neig je vaak naar bijvoorbeeld een specifiek ras / cultuur. Eigenlijk moest je het uitgangspunt van Oost-Europese folkkunst proberen om te vormen naar een grotere algemene deler.

De mensjes werden uit mijn idee geschrapt en daarna ging het vlot: ik koos resoluut voor Illustrator en maakte eerst de servet door gestileerde bloemen en motieven symmetrisch te combineren. Het bord kreeg een strakke pauw (met wat terugkerende bloemen) en ik gooide er nog een geometrisch bloemenpatroon bij voor een beker. De hele tijd hield ik me aan mijn oorspronkelijk selectief kleurenpalet.
Ik was aangenaam verrast wat ik op korte tijd kon ontwerpen. Enige minpuntje in mijn ogen: je kan niet echt zien dat het van mij is. Het heeft geen persoonlijke Lemon Lizziestempel… In de cursus kwam het vaak ter sprake dat een handmaaktouch je vaak een beentje voor geeft op anderen omdat dààrin je eigenheid zit. Hier heb ik het echt eerder commercieel aangepakt. Maar eerlijk: ik ben trots op het resultaat. Ik zie het als een stap vooruit in inzicht krijgen in wat ik zelf uit een winkelrek zou pikken. En laat dàt tenslotte misschien nog de grootste les zijn: uiteindelijk ontwerp je best iets dat je gewoon zelf zou willen hebben, nietwaar?

Amber

Dit geboortekaartje was een echt ‘specialleke’. Niet alleen was het er eentje voor de eerste spruit van mijn jongste zus Oona en haar wederhelft Tim, maar die spruit is ook mijn metekindje. Bon, mocht het nog niet duidelijk zijn: the pressure was on.

Oona en Tim hadden een duidelijk idee van wat ze wilden (altijd handig). Geïnspireerd op een ander geboortekaartje dat ze online gevonden hadden wilden ze een opeenstapeling van voorwerpen in de hoogte met hun meisje ertussen. Die items mochten verwijzen naar hun hobby’s en/of zaken die hen typeren. Mocht je het er zelf nog niet uit gehaald hebben: er zitten hints in naar drummen, schrijven, cinema, reizen, verbouwingen en krachtbal. Kat Molly kreeg bovenop het kastje ook haar eigen ondeugende plekje.
De voorkeur voor appelblauwzeegroen (zie achtergrond) blijkt trouwens ook een familietrek te zijn, mhihi.

De tekening kwam er behoorlijk vlotjes. Het lettertype vinden, lag wat moeilijker. De naam, die mocht ik namelijk niet weten. Na wat aandringen (Ah ja, hoe weet ik anders welk formaat kaartje het moet worden?), mocht ik wél het aantal letters weten, maar ik had dus geen idee hoe de naam er in het gekozen lettertype zou uitzien. Daar zijn best wat mysterieusdoenmailtjes over heen en weer gegaan, manman.

Supertrots op mijn zusje en Tim en mijn metekindje (tromgeroffel)… Amber (ja, supernaam, hé!)! Dat zal hier niet de enige tekening blijven die ze krijgt van mij…