Terwijl er momenteel tijdens de modeweken vooruit geblikt wordt naar de mode van het volgende lente/zomerseizoen, wil ik jullie even mee terug nemen in het modetijdperk. Een tijdje geleden verscheen de documentaire ‘Beyond Biba’ van Louis Price, een portret van Barbara Hulanicki. Barbara wie en Biba wat? hoor ik jullie al denken. In 1964 opende Hulanicki haar boetiek Biba in Kensington. In een tijd waar mode vooral exclusiviteit moest uitstralen en zich op rijkere oudere vrouwen richtte, bood zij betaalbare mode aan voor het tienermeisje in de straat. Haar winkeltje werd een ware knusse ontmoetingsplaats, waar rocksterren als Mick Jagger en Marianne Faithfull al snel hun weg naartoe vonden. Biba bepaalde mee de ’60s mode met de typerende minijurkjes, gigantische flaphoeden en fluwelen broekpakken en zette Groot-Brittannië terug op de modekaart.
Er is helaas nog geen releasedatum bekend voor België (als die hier al ooit zal verschijnen…), maar wil je in tussentijd iets meer te weten komen over de opkomst van boetieken in de jaren ’60 en hun invloed op de mode van dat tijdperk, dan kan ik het boek ‘Boutique, a ’60s cultural phenomenon’ van Marnie Fogg zwaar aanraden.
Comments (0)